torsdag 4 augusti 2011

Mer zucchini.

Här om dagen gjorde jag en zucchinilåda med lite enkla ingredienser. Zucchini var på rea i affären, blomkål lika så. Samma med de små mozzarellabollarna jag pratade om innan. Jag är mån om att köpa grejer som kan användas till mer än bara en rätt om det är så att något blir över från den första. Så här har vi en variant av dessa råvaror.

Zucchinigratäng, ca 3 port:
1 zucchini
ca 10 små champinjoner
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
1 burk krossade tomater
lite flytande honung
ca 8 mozzarellabollar
örtsalt & peppar
ost till garnering

Skär zucchinin i smala bitar på hela ledden (tänk pastaplattor, fast inte riktigt så smala). Stek dem några min på varje sida i smör i stekpanna. Lägg på fat. Tillsätt lite mer smör i pannan, fräs sedan hackad gul lök, champinjoner och efter en stund de hackade vitlöksklyftorna, tills allt fått färg och svampen vätskat av sig. Krydda med lite örtsalt & peppar, ev lite basilika. Häll på krossade tomaterna. Låt puttra i några minuter, så såsen känns ganska fast. Ringla lite honung över och krydda mer efter smak. Olja sedan botten i en ugnsfast form och lägg ut hälften av zucchiniplattorna i den. Häll sedan på ungefär hälften av tomat- & champinjonsåsen ovanpå zucchinin. Skär mozzarellabollarna i halvor och strö ut i formen. Lägg sedan ett andra lager zucchiniplattor och fyll på med resten av såsen. Garnera sedan med ost och grädda i ugnen på ca 200 grader i 20-30 min.

Detta åt jag med lite röda kokta linser och ett
Blomkålsmos, ca 2 port:
1/2 blomkålshuvud
1 buljongtärning (hade inte hemma, tog bara lite örtsalt och olivolja i vattnet)
en skvätt matlagningsgrädde
örtsalt & peppar

Grovhacka och skölj blomkålen. Lägg i kastrull, täck med vatten, lägg i buljongtärningen (alt kryddorna). Låt koka tills den blir mjuk, ca 15 min. Häll sedan av vattnet och mixa kålen tillsammans med en skvätt matlagningsgrädde. Krydda sedan efter smak.

Den här måltiden påminde mig en massa om den kroatiska husmanskosten jag fick varje dag till lunch, nu en vecka i somras.

All överdimensionering = matlådor i frysen. Antingen till lata dagar, eller till en lunch på jobbet. Nästan alla måltider jag gör blir åtminstone ett liiten storkok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar