torsdag 4 augusti 2011

Grill.

Apropå salladsresterna jag hade till lunch kan jag tipsa om lite vegogrillning från helgen. Min pojkvän är inte vegetarian, så det kan bli sådana stunder när vi delar upp oss lite i matväg. Grillen är väl en sådan. Därför är receptet avsett för 1 person (med någon extra matlåda).

Grillad zucchini med fetaost:
Oljedressing:
ca 1 dl olivolja
en redig skvätt citronsaft
1/2-1 tsk chiliflakes, beroende på hur starkt man vill ha
salt & peppar
flytande honung
1 zucchini
fetaost
ev koriander till garnering

Vispa samman olja och citronsaft. Krydda med chili, salt och peppar. Vispa runt lite till. Skär zucchinin i lagom stora bitar. Kanske en gång på hälften och en gång över mitten, så man får fyra rätt platta bitar. Pensla på ganska mycket av oljeblandningen på båda sidor av bitarna. Grilla sedan kanske 5 min på varje sida, tills de fått färg. Lägg dem på ett fat och häll sedan över resten av oljeblandningen. På varje bit placerar du smulad fetaost och ringlar över lite honung. Garnera ev med en korianderkvist.

Andra bra grilltips är ju såklart att lägga på lite olika grönsaker. Antingen rakt på, eller trä på spett. Min enklaste favorit är att skölja ett gäng champinjoner, ställa dem på ett fat med hatten nedåt, sedan ringla över olivolja och strö över salt, peppar och timjan. När det är dags att grilla ställer du dem bara på gallret med hatten neråt och låter de få färg och skrumpna ihop något. Att så lite kan smaka så mycket är svårt att förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar