torsdag 25 augusti 2011

Ännu mera paj.

Till helgen är det ytterligare kräftskiva.
Och vi ska baka paj igen.

Jag hittade ett recept på rödbetspaj som lät både enkel och god och lite lagom höstig. Kanske läge?

Getost- och rödbetspaj:
150 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk vatten
1 nypa salt
1 gul lök
400 g kokta rödbetor
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 ägg
2 dl crème fraiche gourmet; getost, honung, rosmarin
ev 1/2 dl pumpakärnor

Smält smör och knåda ihop med mjöl, en nypa salt och ev lite vatten (jag kommer ta lite mindre av både smör och mjöl, då vi har en lite mindre pajform). Tryck sedan ut den i en pajform, låt vila i kyl ca 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader. Förgrädda pajskalet 10 min.
Skala och hacka löken. Skala och klyfta rödbetorna. Fräs löken i smör och blanda med rödbetor, salt&peppar.
Rör ihop ägg, crème fraiche och rödbetsröran, häll i pajskalet. Strö ev över pumpakärnor och grädda i mitten av ugnen ca 25 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar