måndag 21 november 2011

Fredag.

Eftersom vi skulle ladda inför ännu en intensiv helg tänkte jag att det blir läge med en riktig fredagsmiddag i hemmet.

Risotto och något glas vitt och äppelmums till efterrätt.
Förstagångslagare av risotto som jag var kände jag att jag hade lite respekt för denna rätt. Men allt föll ut mycket bra. Med mammas och pappas egenplockade trattkantareller och en västerbottenostsnutt som redan fanns i kylen sedan inflyttningsmiddagen blev detta en väldigt lyxig måltid utan att kosta skjortan.

Trattkantarellrisotto, 4 port:
3 dl avorioris
7-8 dl vatten
1-2 dl vitt vin
1-2 buljongtärningar
2 nävar torkade trattkantareller
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
ruccola
flingsalt
peppar

Lägg svampen i blöt en stund innan. Hacka lök och vitlök fint och fräs i olja. Tillsätt svamp och ris och fräs lite till innan du häller på ett par dl vatten och buljongtärning. Låt puttra under omrörning till vätskan helt kokat in, tillsätt då ytterligare vatten och vin, låt koka in under omrörning, och fortsätt så pö om pö tills all vätska gått åt. Låt totalt koka 20-30 min eller tills riset blivit mjukt och krämigt. Smaka av med vin, salt och peppar. När allt kokat klart, riv ner en bit västerbottenost (1-2 dl) och rör om. Lägg upp på tallrik, toppa med ruccola och flingsalt. Mums!

  Under tillagning.


Äppelmums:
2 stora äpplen
1-2 dl havregryn
Flytande honung/Agavesirap
Skivad mandel
Flingsalt
Smör
Vispgrädde

Skala och skiva äpplena. Sprid ut i en smörad form. Strö över havregryn och mandel. Ringla över honung/agavesirap. Skiva smör (med osthyvel blir perfekt) och sprid ut på toppen. Toppa med några nypor flingsalt. Grädda i ugnen på 175 grader ca 20 min och servera med mycket vispgrädde!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar