onsdag 16 november 2011

Det återkommande brödet

får här ett eget litet inlägg så jag kan hänvisa till det. Det händer nämligen lite då och då att jag bakar detta. Mycket gott och mycket behändigt. Behöver bara jäsa en gång och ska inte knådas. Världens smidigaste!

Bröd med havregryn och linfrön, 2 limpor:
6 dl vatten
1 paket jäst
ca 2 tsk salt
1 msk honung
1 dl linfrön
3 dl havregryn
2 msk olivolja
ca 6-8 dl mjöl

Värm vattnet till fingervärme och lös upp jästen i en bunke tillsammans med vattnet. Tillsätt salt, honung, linfrön, havregryn, olja och rör sedan runt samtidigt som du fyller på med mjöl. Jag brukar hälla mjölet rakt i bunken i etapper, utan att mäta. När det sedan börjar bli en deg nöjer jag mig och låter degen få vara ganska kletig. På med bakduk och låt jäsa i ca 1 timme. Ta sedan fram en plåt och lägg på ett bakplåtspapper. Strö över lite mjöl över pappret och klutta sedan ut degen i två längder på plåten, utan att knåda eller platta till degen. Den ska vara så fluffig som möjligt.
Grädda sedan i ugnen på ca 175-200 grader i ca 30 min, tills bröden fått färg. Låt svalna, antingen under duk för mjukare yta, eller på galler utan duk för hårdare skal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar