torsdag 29 september 2011

Min tur till soppmåndag.

Det var alltså dags för mig att laga soppa till 15 personer på jobbet i måndags.
Eller ja, jag gjorde ju allting på söndagen, när man hade några timmar över att lägga på detta.
Det blev väldigt gott och vääldigt mycket soppa.
Men här är receptet för 4 portioner:

Palsternackssoppa, 4 port
400 g palsternacka
2 gula lökar
1 dl röda linser
8 dl grönsaksbuljong
1/2 tsk salt
1 1/2 dl torrt vitt vin
1 tsk sambal oelek (eller chiliflakes)
1 dl crème fraiche (jag hade iMat havregrädde för att anpassa till laktosintoleranta)

Skala och skär palsternacka i bitar och hacka lök. Fräs löken i smör i en kastrull. Tillsätt palsternacka, sköljda linser, vatten och buljongtärningar (ca 2 st), salt och vin (och chiliflakes). Koka under lock i ca 10 min. Mixa sedan soppan slät och tillsätt därefter sambal oelek (om man inte haft i chiliflakes istället) och crème fraiche/iMat. Låt puttra lite till. Späd sedan med vatten för önskad konsistens.


Jag serverade detta tillsammans med fetaost i bitar och rostade hasselnötter (grovhacka nötterna och stek i en torr panna tills de fått färg) och klippte färsk timjan över.

Till detta hade jag också en variant av mitt favoritbröd:

Bröd med havregryn och linfrön, 2 limpor:
6 dl vatten
1 paket jäst
ca 2 tsk salt
1 msk honung
1 dl linfrön
3 dl havregryn
2 msk olivolja
ca 8 dl mjöl

Värm vattnet till fingervärme och lös upp jästen i en bunke tillsammans med vattnet. Tillsätt salt, honung, linfrön, havregryn, olja och rör sedan runt samtidigt som du fyller på med mjöl. Jag brukar hälla mjölet rakt i bunken i etapper, utan att mäta. När det sedan börjar bli en deg nöjer jag mig och låter degen få vara ganska kletig. På med bakduk och låt jäsa i ca 1 timme. Ta sedan fram en plåt och lägg på ett bakplåtspapper. Strö mjöl över pappret och klutta sedan ut degen i två längder på plåten, utan att knåda eller platta till degen. Den ska vara så fluffig som möjligt.
Grädda sedan i ugnen på ca 175-200 grader i ca 30 min, tills bröden fått färg. Låt svalna, antingen under duk för mjukare yta, eller på galler utan duk för hårdare skal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar