torsdag 8 september 2011

Tofutest.

Jag har aldrig riktigt gett mig på att tillaga tofu.
Men jag vet ju att jag tycker det är gott.
Så hittade jag ett recept som jag var tvungen att testa,
som var väldigt basic och blev mycket lyckat.

Tofu stroganoff, 2 port:
1 paket tofu
1 gul lök
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1 dl vatten
2-3 msk tomatpuré
en skvätt soja
några chiliflakes
salt&peppar

Skala och hacka löken och tärna tofun. Stek tillsammans i smör tills båda fått lite färg. Häll på grädde och vatten. Blanda i tomatpurén och skvätt i lite soja. Koka upp och smaka av med salt, peppar, lite chiliflakes och eventuellt lite mera puré eller soja. Låt stå och puttra till önskad konsistens.
Servera sedan till bulgur, ris, quinoa, potatis (tror man inte, men det är svingott att liksom blanda ihop med till en gegga), eller som här, bara lite isbergssallad med olja och örtsalt.



Smakade nästan ännu godare som matlåda dagen efter, när tofun sugit åt sig av det goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar